Σελίδες

Σάββατο 1 Φεβρουαρίου 2014

ΔΥΣΛΕΞΙΑ: ΜΥΘΟΙ ΚΑΙ ΑΛΗΘΕΙΕΣ


Η δυσλεξία επηρεάζει τη ζωή εκατομμυρίων παιδιών και ενηλίκων σε όλο τον κόσμο, με σοβαρές εκπαιδευτικές, ψυχολογικές και κοινωνικές συνέπειες. Εκδηλώνεται τα πρώτα χρόνια φοίτησης στο Δημοτικό σχολείο ως μία απροσδόκητη και ανεξήγητη μαθησιακή δυσκολία στην ανάγνωση και γραφή, σε φυσιολογικά παιδιά με κανονική ή και ανώτερη ευφυΐα που τότε τίποτε δεν έδειχνε ότι είχαν κάποιο πρόβλημα.
Η παγκόσμια ομοσπονδία της Νευρολογίας καθορίζει τη δυσλεξία ως "διαταραχή που φανερώνεται από τις δυσκολίες στην εκμάθηση του διαβάσματος, παρά την επαρκή νοημοσύνη και τις κοινωνικές και πολιτιστικές ευκαιρίες του ατόμου".

Μύθοι γύρω από τη Δυσλεξία

1. Η δυσλεξία επηρεάζει τον προφορικό λόγο των παιδιών
2. Τα περισσότερα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες ή μειωμένη σχολική απόδοση έχουν δυσλεξία.
3. Όλα τα παιδιά που μπερδεύουν το "3" με το "ε" ή το "δ" με το "θ" έχουν δυσλεξία.
4. Τα δυσλεξικά παιδιά βλέπουν τα σχήματα ή τα γράμματα ανάποδα.
5. Η αριστεροχειρία προκαλεί δυσλεξία.
6. Τα δυσλεξικά παιδιά μεγαλώνοντας θα ξεπεράσουν τη δυσλεξία τους.
7. Η δυσλεξία οφείλεται σε ψυχολογικά αίτια
8. Κάθε παιδί που στην αρχή της φοίτησής του στο σχολείο δυσκολεύεται στην ανάγνωση και τη γραφή έχει δυσλεξία.

Συχνότητα εμφάνισης της Δυσλεξίας
Υπολογίζεται ότι περίπου 1-3% του συνολικού πληθυσμού εμφανίζει δυσλεξία, ενώ το ποσοστό των παιδιών σχολικής ηλικίας που για διάφορους λόγους εμφανίζουν μαθησιακές δυσκολίες, χωρίς να έχουν δυσλεξία είναι πολύ μεγαλύτερο και υπολογίζεται σε 20-25%.

Συμπτώματα Δυσλεξίας σε παιδιά νηπιαγωγείου-δημοτικού
Στον προφορικό λόγο:
- Δυσκολεύεται να χρησιμοποιήσει σύνθετες ή πολύπλοκες λέξεις
- Εχει προβλήματα με τους χρόνους των ρημάτων ή τις αντωνυμίες.
- Παραλείπει συλλαβές ή καταλήξεις
- Μιλάει κομπιαστά ψάχνοντας να βρει τις κατάλληλες λέξεις.
- Μπερδεύει τη σειρά των γραμμάτων μέσα στην λέξη.
- Μπερδεύει ακουστικά παρόμοιες λέξεις
- Δεν μπορεί να διηγηθεί μια ιστορία με τη σωστή σειρά των γεγονότων
- Δεν καταλαβαίνει την έννοια της ομοιοκαταληξίας και της ακολουθίας
- Δεν ξέρει που τονίζονται οι λέξεις και πώς να χρησιμοποιεί τα σημεία στίξης.
- Δεν μπορεί να καταλάβει παιχνίδια με λέξεις και γράμματα.

Στο γραπτό λόγο:
- Δυσκολεύεται να ζωγραφίσει ή να φτιάξει ορισμένα σχήματα.
- Δυσκολεύεται να γράψει το όνομά του.
- Αντιστρέφει, μεταθέτει γράμματα ή συλλαβές.
- Προσθέτει, παραλείπει γράμματα ή συλλαβές.
- Δεν ξέρει να βάζει τόνους.
- Δεν βάζει σημεία στίξης.
- Κολλάει τις λέξεις μεταξύ τους.
- Λάθη στην αντιγραφή από τον πίνακα
- Λάθη αδικαιολόγητα και διαφορετικά στην ορθογραφία.

Υπάρχει θεραπεία;

Η Δυσλεξία αφού είναι χρόνια νευρολογική διαταραχή δεν θεραπεύεται. Αυτό σηημαίνει ότι το πραγματικά δυσλεξικό παιδί θα εξελιχθεί σε δυσλεξικό ενήλικα. Οι ικανότητες όμως δυσλεξικών παιδιών βελτιώνονται με την εφαρμογή εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Για αυτό και η έγκυρη αντιμετώπισή της έχει καθοριστική σημασία για την εξέλιξη των δυσλεξικών ατόμων.

Η ποικιλία των εκδηλώσεων της δυσλεξίας και η έλλειψη αντικειμενικών μεθόδων για τη διάγνωση της κάνουν ιδιαίτερα δύσκολη τη διάκριση των πραγματικά δυσλεξικών παιδιών από εκείνα που εμφανίζουν γενικού τύπου μαθησιακές δυσκολίες. Η διάκριση όμως αυτή είναι ουσιώδης και πρέπει να γίνεται διότι τόσο η αντιμετώπιση, όσο και η πρόγνωση στις δύο αυτές καταστάσεις διαφέρουν σημαντικά.

Μια λίστα από επιλεγμένα βιβλία για τη Δυσλεξία και για της μαθησιακές δυσκολίες γενικότερα μπορείτε να βρείτε στο : http://www.dyslexia-goneis.gr/view.asp?ItemID=6&ns=1&mcid=9&cid=22&page=3



Πηγές: www.fa3.gr
           www.dyslexia-goneis.gr



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου